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カルキのディクシャ  WHO IS THAT?
インド聖者カルキバガヴァンとワンネスムーヴメント。 その知られざる実態に迫る。 ワンネス劇場の舞台裏で何が起こっていたのか!? その他、悟り系の情報を紹介。玉石混交のスピリチュアル、玉にみせかけた石にはご用心。
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■Ramana Maharshi, Osho, Papaji and the rise of Neo-Advaita
ラマナ・マハリシ、オショー、パパジ、およびネオ・アドヴァイタの台頭(増加)
 
In the Eighties the Western spiritual world became reacquainted with Ramana Maharshi, a great Indian sage, who had achieved a certain degree of international recognition around the middle of the last century, but who had been all but forgotten since his death. 

80年代の西洋の精神世界では偉大なインド賢者、ラマナ・マハリシが再認識されました(前世紀の半ば頃に国際的な認識をある程度達成するも、彼の死後まったく忘れられていました)。

Ramana realized the nondual nature of the Self and taught Self Inquiry and Yoga. Neo-Advaita, sometimes called Psuedo-Advaita, the West’s latest idea of the wisdom of the East, came about mainly through a disciple of Ramana, HWL Poonjaji, commonly known as Papaji, although J. Krishnamurthi, Jean Klien, Ramesh Balsekar and others contributed to it.

ラマナは、自己の非二元性質を実現し、自己調査やヨーガを教えました。 ネオ・アドヴァイタ(しばしば擬似アドヴァイタと呼ばれる東洋の叡智に関する西洋の最新のアイデア)は、主にHWL Poonjaji(一般的にパパジとして知られているラマナの弟子)を通じて広まりましたが、J.クリシュナムルティ、ジャン・クライン、ラメッシ・バルセカールなどもそれに貢献しました。

Papaji, who was virtually unknown in India during his life, came to the attention of the Western spiritual world shortly after Bhagawan Shree Rajneesh, the notorious ninety-three Rolls Royce guru died. 

彼が死ぬまで、インドでほとんど無名だったパパジは、バグワン・シュリ・ラジニーシ、悪名高き93台のロールスロイス・グルが亡くなった直後に西洋の精神世界の注目を集めました。{注:最高時99台を所有したともいわれる}

Rajneesh, the horse’s mouth concerning the topic of enlightenment for Westerners for many years, was a particularly clever man who created a very large following by wedding two largely incompatible concepts, sense enjoyment and enlightenment. 

ラジニーシは、「感覚の楽しみ」と「悟り」という両立しがたい2つの概念を結合することで非常に多くの支持者を生み、長年にわたり西洋人にとって悟りの話題に関する信頼できる情報源となったとりわけ利口な男でした。

His ‘Zorba the Budda’ idea gave a whole generation of rebellious disaffected community-seeking Westerners good reason to party hearty on their way to God. 

彼の「ゾルバ・ザ・ブッダ」のアイデアは不平不満を抱く全世代、コミュニティを求める西洋人の「神に向かう途中の熱狂的パーティー」に都合のよい言い訳をもたらしました。

When Rajneesh, who rechristened himself Osho to avoid the bad karma his notoriety produced, died, his devotees, ever on the lookout for the next master, ‘discovered’ Papaji, by this time an old man languishing in Lucknow, a hot, dirty noisy city on the banks of the Gomati river, a tributary of the Ganges.

彼の悪評が引き起こす悪いカルマを避けるために自ら「Osho」と再命名したラジニーシが亡くなると、彼の信者たちは次のマスターを待望し、ガンジス川の支流、ゴマティ川のほとりにある暑くて汚い喧騒の町ラクナウに、もう衰えた老人のパパジを「発見」しました。

Papaji, like Osho, was a clever man with an outsized personality. He was a shaktipat guru with a super-abundance of ‘spiritual’ energy which some people claim he transmitted to his disciples. After the transmission, Papaji informed them that they were enlightened. 

パパジは、和尚のように並外れた個性を持った利口な男でした。彼は、「スピリチュアル」エナジーの豊富なシャクティパット・グルでした。一部の人々は、彼が弟子に転送したと主張します。転送後、パパジは彼らが悟ったと告げました。

He should have known better—and perhaps he did—because there is only one Self and it has always been enlightened. But this distinction was definitely lost on his followers. 

彼は熟知していたはずです(おそらく彼はわかっていた)。唯一の自己があり、それは常に悟っているということを。しかし、この区別は、彼の信奉者においては間違いなく失われました。

As it so happened, many got high on ‘the energy’ and imagined themselves to be enlightened, a condition known in yogic culture as manolaya, a temporary cessation of thought, or if you prefer an English term, an epiphany.

あいにく、大勢は「そのエネルギー」に酔っ払って、悟っている自分自身を夢想して、マノラヤとしてヨーガの教えで知られている状態(別の言葉がお好みでしたら、「一時的な思考停止」)となりました。

It so happens that Osho’s followers, in spite of the fact that most of them spent long periods in India, had virtually no knowledge of Self Inquiry even though they called themselves 'neo-sannyasins' which translates as ‘new renunciates.’ Renunciation is a tried and true Vedic spiritual idea, but in their case it is not clear what they actually renounced. 

それは、インドで長期間を過ごしたという事実にも関わらず、和尚の信者によく起こります。彼らは自らを「ネオ・サニヤシン」(新・放棄者)と呼ぶにもかかわらず、自己調査の知識もほとんどありませんでした。
 
放棄は、実証済みのヴェーダの霊的アイデアですが、彼ら(和尚信者)の場合、実際に放棄したかどうか明らかではありません。

Buddha was certainly a renunciate, but it would be a stretch to expect Zorba to renounce anything that interfered with his enthusiastic celebration of life. On the upside, his followers busied themselves developing sometimes effective therapies to deal with their manifold neuroses. 

仏陀は、確かに放棄者でしたが、ゾルバの期待は拡大解釈になります。人生の熱狂的な祝宴が放棄を妨げます。
 
あべこべに、彼の信者は彼ら自身の多種多様な神経症に対処する効果的なセラピーの開発に忙しくありました。

Osho was a Jain, not a Hindu, and seems to have more or less ignored the great spiritual tradition that surrounded him, at least after he became famous. His role models, who he was not above criticizing, were Christ and the Buddha. 

和尚は、ヒンズー教徒ではなくジャイナ教徒であり、少なくとも彼が有名になった後、多かれ少なかれ彼を取り巻く偉大な霊的伝統を無視していたように思えます。彼が批判しなかった模範は、キリストと仏陀でした。 

Papaji, on the other hand, was a died-in-the-wool Hindu from a Brahmin family of Krishna devotees. His contribution to the spiritual education of this group was two-fold. He introduced them to Ramana Maharshi, who he claimed was his guru, thus giving himself a golden, nay platinum, credential. And he familiarized them with the word Advaita which means nonduality. Hence, the Advaita movement which has attracted many thousands of Westerners. 

一方、パパジはクリシュナに帰依するバラモンの家庭でヒンズー教徒として生まれ育ちました。

このグループの霊的教育への彼の貢献は大きなものがありました。
彼は、ゴールドどころかプラチナの信用証明を与えたラマナマハリシ(パパジは彼が自分のグルだったと主張した)のためにそれらを紹介しました。
 
彼は非二元性を意味するアドヴァイタという言葉をもってそれらを世間に広めました。ここから、アドヴァイタ・ムーヴメントが無数の西洋人を引き付けるようになりました。

Although Ramana was Papaji’s guru, their idea of spiritual practice, Self Inquiry, was quite different. Ramana’s involved persistent and intense effort on a moment to moment basis to dispel the mind/ego's idea of duality, while Papaji’s involved only asking the question ‘Who am I?’ and ‘keeping quiet’ until the answer appeared, the absurdity of which was lost on them.

ラマナはパパジのグルでしたが、彼らの霊的修練のアイデア、自己調査は、かなり異なっていました。

ラマナの従事したものはマインド/エゴの二元性のアイデアを払拭するための一瞬一瞬の強烈な努力に基づく永続的なものです。一方、パパジの従事したものは「私は誰か?」という質問を尋ね、答えが現れるまで「静かにしている」だけで、正道を踏み外した不合理なものです。

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③に続きます。
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精神世界(スピリチュアル)には数多くのトラップが存在しています。私も懲りずに何度もひっかかりました。安易に鵜呑みにせず、自分自身で調べる、考える、見極めることが大切なんだと思います。経験してみないことにはわからないこともありますが、情報を知ることで罠を回避できることも十分にあると考えられます。
国内だけでは情報が限られるので海外にも目を向けています。
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ジェームス・スワルツのネオ・アドヴァイタ③ ジェームス・スワルツのネオ・アドヴァイタ①
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